-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48898 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در سورة قدر الف: مراد از فرشتة بزرگ چيست؟ ب: معناي سلام چيست؟

الف: قرآن كريم در اين سوره ميفرمايد: فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براي ]تقدير[ هر كاري نازل ميشوند. (قدر،4) برخي مفسران مقصود از روح در اين آية شريفه را، جبرئيل امين، فرشتة بزرگ الهي دانستهاند. (ر.ك: مجمع البيان، طبرسي;، ج 10، ص 790، دار المعرفة، بيروت.) اما در روايت آمده است كه شخصي از امام صادق7 پرسيد: آيا روح همان جبرئيل است؟ امام7 فرمود: جبرئيل جزء فرشتگان است و روح موجودي بزرگتر از فرشتگان است، مگر خداوند متعال نميفرمايد: تَنَزَّلُ الْمَلَغكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ (قدر،4).(ر.ك: الكافي، كليني;، ج 1، ص 385، دار الكتب الاسلاميه / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 27، ص 184، دار الكتب الاسلامية.) بر اساس اين روايت، مقصود از روح در اين آية شريفه فرشتة بزرگ نيست; بلكه موجودي غير از فرشتگان ميباشد.

ب: سلام، از سلْم در لغت به معناي سلامت و كنار بودن از آفات ظاهري و باطني است. سلام دو نوع است. گاه سلام خارجي است و به معناي سلامت ميآيد; مانند يـَنارُ كوني بَردًا وسَلـَمـًا عَليَ اِبرَهيم (انبيأ، 69) و گاه، سلام قولي است: مانند ونادَوا اَصحـَبَ الجَنَّةِ اَن سَلـَمٌ عَلَيكُم لَم يَدخُلوها وهُم يَطمَعون; (اعراف، 46) و بهشتيان را كه هنوز وارد آن نشده و ]لي[ ]بدان[ اميد دارند ـ آواز ميدهند كه: سلام بر شما.

سلام قولي در اسلام همين است و آن دعا و خواستن سلامت از خداوند به شخص است. سلام عليكم; يعني سلامت باد از خدا بر شما. مراد از سلام، در محاوره ها همين قسم دوم است.(قاموس قرآن، سيدعلي اكبر قرشي، مدخل سلم.) در سوره قدر، چون سلام، ليل شب قدر را توصيف ميكند معناي اول سلامت خارجي مناسب است. و معناي درود و خواستن سلامتي مفهوم ندارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.